eduScrummen in de klas Prima Onderwijs artikel

Terug

De les begint. Leerlingen pakken gote witte flaps met gele post-its op de muren van het klaslokaal. De plakkers zijn verdeeld over kolommen zoals ‘to do’, ‘busy’, ‘done’, een ‘definition of doing’ en zelfs ‘definition of fun’. Op het Ashram College in Alphen aan den Rijn onderzoekt Prima Onderwijs scrum in de klas.

 

Scrummen is gemeengoed geworden in vele bedrijven en organisaties. Ook in het onderwijs maken scholieren er steeds meer gebruik van. Wie daar meer wil over wil weten komt al snel uit bij Willy Wijnands, de grondlegger van eduScrum.

Vertrouwen

“In 2011 hoorde ik van de scrumtechniek van Mark Reijn, werkzaam bij Schuberg Philis. Ik raakte geïnspireerd en heb scrum toen direct geïntroduceerd in de klas. Het werkte. Waarom? Ik ben het vol vertrouwen aangegaan,” vertelt de scheikundeleraar, en pakt er pen en papier bij. Hij schetst een piramide. “Vertrouwen is de basis. Dan heb je een transparante communicatie. Dat creëert vervolgens betrokkenheid en verantwoordelijkheid.” Wijnands is inmiddels bij de bovenste trede beland: “Resultaat is het logische gevolg. Dit heb ik overigens niet zelf bedacht hoor, dit model over teams komt van Patrick Lencioni.”

Download het hele artikel.