Retrospective in eduScrum

Gepubliceerd: 09/10/2018
Kein eduScrum ohne Retro! Aber was heißt die Retro für eduScrummer?

Jeder Sprint, also jede Lerneinheit, endet mit einer Retrospektive: mit einem auf Verbesserung ausgerichteten Rückblick auf das Zusammenspiel des Teams. Es geht dabei einerseits um die Umsetzung des Fachinhaltes und andererseits um die persönliche Entwicklung der Teammitglieder.
Wichtig ist die Reflektion über die eigene und die Teamarbeit, aber auch über die Zusammenarbeit mit dem Lehrenden und wie der Lehrende als Teil des eduScrum-Teams den Schülern helfen kann, ihre eigenen Ziele besser zu erreichen. Lees meer

Agile: met geeltjes plakken ben je er nog niet.

Gepubliceerd: 06/10/2018
Een podcast van Kim Spinder en Nienke van de Hoef.
Zeer de moeite waard om naar deze podcast te luisteren.

Het mooie van Agile is dat het tamelijk genadeloos is. Het is een enorme transparante manier van werken. Daar dragen de geeltjes absoluut aan bij. Lees meer

eduScrum - the empowerment of students

Gepubliceerd: 06/10/2018
In engineering education by Eduarda Pinto Ferreira & Angelo Martins
ISEP/P.Porto, INESC-TEC

ABSTRACT
The students are not all alike. It is one of the characteristics of the human species that makes it especially adaptable to the formation of communities: people complement each other. So, if students have different characteristics, a rigid “one-size-fits-all” approach will not be successful.
It may be achievable, if you try to find a lowest common denominator, but we all know what that means: wasting most of the students' potential.
In this paper we describe the application of a Scrum based pedagogical approach to several courses of the Informatics Engineering bachelor program of ISEP (LEI-ISEP). eduScrum is a framework where much of the responsibility for the learning process management is delegated from teachers to students, both in terms of time and effort management. Lees meer

The eduScrum road trip training 2018

Gepubliceerd: 04/10/2018
A testemony of the start of a journey.

This the story of a day of deep immersion in eduScrum. I flew 2000 km and drove
277 km to visit three schools in the Netherlands. My student Eric Herzog, a High School chemistry teacher, had conducted an experiment using eduScrum and we already had travelled from California to Geneva to present our experiment using eduScrum at the EARLI special interest group of INTERACTION, LEARNING AND PROFESSIONAL DEVELOPMENT.
Willy Wijnands was our co-presenters and when he invited me to visit the Netherlands to experience eduScrum in Dutch schools. Lees meer

open eduScrum trainingen 2018

Gepubliceerd: 18/09/2018
De training is hands-on, zoals de leerlingen ook eduScrum gaan ervaren. Ook ervaren de docenten de kracht van eduScrum en het iteratieve proces.

Onze training bestaat uit twee dagen, waarbij ik de eerste dag de docenten laat ervaren wat eduScrum is en wat je ermee kan bereiken.
Dit doen we door aan de hand van een of meerdere casussen eduScrum te leren.
Ook kunnen we docenten eduScrum laten ervaren door ze hun eigen lessen, of projecten te laten scrummen (met collega’s in de dezelfde sectie of juist met collega’s met een andere expertise om zo ook met en van elkaar leren, door te kijken met een andere bril.
Dit doe ik in overleg met de docenten op de eerste trainingsdag.......... Lees meer

eduScrum presentatie OP EARLI SIG14 IN Zwitserland

Gepubliceerd: 14/09/2018
Interaction, learning and professional development
University of Geneva 12th – 14th September 2018
The University of Geneva is happy to host the 9th international conference of the EARLI SIG 14 Learning and professional development.

EARLI SIG 14 focuses on professional and vocational education and training and has a particular set of interests associated with learning at and for work. The conference aims to bring together scholars from different disciplinary backgrounds, who are interested in investigating learning and instructional processes in connection........... Lees meer

Onderwijs innovatie met eduScrum in Moskou

Gepubliceerd: 02/09/2018
Agile in onderwijs
Binnen de IT wereld is ‘agile’ al jaren de basis voor verschillende werkvormen. ‘Agile’ betekent letterlijk wendbaar. In het werk wordt het zichtbaar in een flexibele opstelling en in het vermogen om je snel aan te passen aan de situatie of veranderende behoeften van klanten
Scrum is een van de mogelijke methodieken om je werk ‘agile’ in te richten. Vanaf 2012 werken wij, Claudia Struijlaart, scheikunde leraar op het Sint Ursula in Horn en Willy Wijnands (grondlegger eduScrum) en leraar Science op het Ashram College in Alphen aan den Rijn samen, om scrum te vertalen naar het onderwijs, eduScrum. Daarbij focussen wij ons niet alleen op het te leveren product; het voorvoegsel edu geeft aan dat wij het proces én de persoonlijke ontwikkeling van de leerling én het teamwerk in beeld brengen. Dit ontwikkelen van hedendaags onderwijs om jongeren voor te bereiden op hun toekomst vindt plaats over de hele wereld: eduScrum is bijvoorbeeld ook al in Duitsland, Polen, Mexico, Lees meer

eduScrum workshop on the Moscow Global Conference

Gepubliceerd: 30/08/2018
Willy Wijnands, founder of eduScrum is invited by the Moscow Global Conference in Moscow, city for education, to give a workshop about Agile in Education and eduScrum. The conference is from 30 August - 2 September 2018. The mission is Create a community of professionals to share new ideas, practices and technologies and build an educational environment encouraging well-rounded development and personal fulfillment. Lees meer

eduScrum workshop en training in Moskou

Gepubliceerd: 21/08/2018
Op 13 augustus hebben Willy Wijnands en Claudia Struijlaart samen een workshop verzorgd in het Yandex gebouw in Moskou voor ongeveer 200 deelnemers.
Daarna hebben zij een 3 daagse training van 14 tot en met 16 augustus gegeven aan 30 deelnemers die bestonden uit leraren, directeuren, coaches en onderwijs vernieuwers gegeven. Lees meer

Persoonlijke ontwikkeling stimuleren in het onderwijs.

Gepubliceerd: 12/06/2018
Wanneer leerlingen eigenaar zijn van hun eigen leerproces, raken ze intrinsiek gemotiveerd, beleven ze meer plezier aan leren en maken ze veel persoonlijke groei door, zegt Willy Wijnands, grondlegger van eduScrum. “Leerlingen halen samen het beste uit elkaar en zichzelf naar boven.” Lees meer
13 of 321