Reacties van leerlingen

Uitspraken leerlingen:

"Ik vond het handig, leuk, vernieuwend en makkelijk."
 

"Ik vind het een goede methode, omdat je zoveel zelf moet doen, en de anderen in zekere zin afhankelijk van je zijn. Hierdoor krijg je veel verantwoordelijkheid en zo leer je er goed mee omgaan. Ook leer je dingen goed, en logisch in te plannen, omdat je alles zelf moet doen en bedenken."
 

"Ik vind het fijn om zo te werken, je krijgt vrijheid om zelf te werken en te leren. Maar wel met wat kleine hulp van de docent. Die geeft je precies een beetje info waar je goed zelf  mee aan de slag kan."
 

"Door dat je veel vrijheid krijgt ben je afhankelijk van je groepje en verantwoordelijker voor je werk."
 

"Met die posters is wel handig want het is overzichtelijker."
 

"Ik vind het een goede manier, omdat je zelf kan plannen hoelang je over een onderdeel doet. Vind je iets moeilijk dan reken je daar wat extra uur voor, vind je iets makkelijk schrijf je minder uur op. Ook vind ik de post-its handig, dan zie je goed wat nog gedaan moet worden en wat al af is."
 

"Ik vind het fijn om zo te werken, omdat het dan overzichtelijk is wat je doet. Je kunt alles zelf plannen dus als iets niet uitkomt verzet je het gewoon. Uiteindelijk heb je alles af en ben je sneller klaar dan verwacht."
 

"De manier van werken in de afgelopen periode maakte dit onderwerp wat interessanter. Dit komt omdat je zelf je lessen in kon plannen, veel proefjes doet en minder theoretische uitleg krijgt."
 

"Ik vind het prettig zo te werken, omdat je je goed bezig kunt houden met het werk. Er is geen tijd om te kloten, omdat er veel werk is en het gecontroleerd word in het logboek en op de poster. Daardoor word je gedwongen om te werken."
 

"Ik vind deze manier anders en daardoor is het ook een fijnere manier van leren. Je leert dankzij eigen ervaring en niet vanuit een boek. Grotendeels ontdek je zelf en zo leer je naar mijn idee op zich het beste."
 

"Het is prima zo, want nu werk je samen en kunnen de andere personen helpen als je iets niet snapt. Dat is handig, want als je het niet snapt van de docent kan iemand anders het op een andere manier uitleggen."
 

"Zelf heb ik vooral 1 grote kwaliteit benut: leiden en verdelen van taken. Toen we begonnen ging het wat stroef maar later kreeg ik voor mij hoe ik het wilde hebben. Tijdens het experiment heb ik gebruik gemaakt van de ruime ideeën en het inzicht van de groep. Bij het verklaren heb ik vooral gebruik gemaakt van de kennis die ik had opgedaan tijdens de lessen en de rest wist deze erg goed te koppelen aan de context."
 

"L. was voor mij heel belangrijk. Als ik iets niet begreep dan kon ik altijd (en dan deed ik ook regelmatig) bij haar terecht om mijn vraag te stellen. Als ik dit deed kon ik altijd een goed en duidelijk antwoord krijgen. M. was erg vindingrijk en belangrijk bij de experimenten. Zij nam al heel snel de initiatieven. K. was de slimme van de groep. Zij wist al snel de situatie aan de lesstof te koppelen. J. was een doorzetter en motiveerde ons om aan de slag te gaan en het af te krijgen."
 

"After all vond ik het een fijne groep om mee te werken omdat iedereen eerlijk en helder was tegenover elkaar. Ook konden wij elkaar allemaal goed aanvullen helpen met elkaars kwaliteiten. Zo heb ik geleerd dat ik wat verder moet kijken dan mijn neus lang is. Het was dus niet alleen goed voor een cijfer maar ook voor de verdere ontwikkeling van onze kwaliteiten."