Reacties van leerlingen

Uitspraken leerlingen:

"Ik vond het handig, leuk, vernieuwend en makkelijk."
 

"Ik vind het een goede methode, omdat je zoveel zelf moet doen, en de anderen in zekere zin afhankelijk van je zijn. Hierdoor krijg je veel verantwoordelijkheid en zo leer je er goed mee omgaan. Ook leer je dingen goed, en logisch in te plannen, omdat je alles zelf moet doen en bedenken."
 

"Ik vind het fijn om zo te werken, je krijgt vrijheid om zelf te werken en te leren. Maar wel met wat kleine hulp van de docent. Die geeft je precies een beetje info waar je goed zelf  mee aan de slag kan."
 

"Door dat je veel vrijheid krijgt ben je afhankelijk van je groepje en verantwoordelijker voor je werk."
 

"Met die posters is wel handig want het is overzichtelijker."
 

"Ik vind het een goede manier, omdat je zelf kan plannen hoelang je over een onderdeel doet. Vind je iets moeilijk dan reken je daar wat extra uur voor, vind je iets makkelijk schrijf je minder uur op. Ook vind ik de post-its handig, dan zie je goed wat nog gedaan moet worden en wat al af is."
 

"Ik vind het fijn om zo te werken, omdat het dan overzichtelijk is wat je doet. Je kunt alles zelf plannen dus als iets niet uitkomt verzet je het gewoon. Uiteindelijk heb je alles af en ben je sneller klaar dan verwacht."
 

"De manier van werken in de afgelopen periode maakte dit onderwerp wat interessanter. Dit komt omdat je zelf je lessen in kon plannen, veel proefjes doet en minder theoretische uitleg krijgt."
 

"Ik vind het prettig zo te werken, omdat je je goed bezig kunt houden met het werk. Er is geen tijd om te kloten, omdat er veel werk is en het gecontroleerd word in het logboek en op de poster. Daardoor word je gedwongen om te werken."
 

"Ik vind deze manier anders en daardoor is het ook een fijnere manier van leren. Je leert dankzij eigen ervaring en niet vanuit een boek. Grotendeels ontdek je zelf en zo leer je naar mijn idee op zich het beste."
 

"Het is prima zo, want nu werk je samen en kunnen de andere personen helpen als je iets niet snapt. Dat is handig, want als je het niet snapt van de docent kan iemand anders het op een andere manier uitleggen."
 

"Zelf heb ik vooral 1 grote kwaliteit benut: leiden en verdelen van taken. Toen we begonnen ging het wat stroef maar later kreeg ik voor mij hoe ik het wilde hebben. Tijdens het experiment heb ik gebruik gemaakt van de ruime ideeën en het inzicht van de groep. Bij het verklaren heb ik vooral gebruik gemaakt van de kennis die ik had opgedaan tijdens de lessen en de rest wist deze erg goed te koppelen aan de context."
 

"L. was voor mij heel belangrijk. Als ik iets niet begreep dan kon ik altijd (en dan deed ik ook regelmatig) bij haar terecht om mijn vraag te stellen. Als ik dit deed kon ik altijd een goed en duidelijk antwoord krijgen. M. was erg vindingrijk en belangrijk bij de experimenten. Zij nam al heel snel de initiatieven. K. was de slimme van de groep. Zij wist al snel de situatie aan de lesstof te koppelen. J. was een doorzetter en motiveerde ons om aan de slag te gaan en het af te krijgen."
 

"After all vond ik het een fijne groep om mee te werken omdat iedereen eerlijk en helder was tegenover elkaar. Ook konden wij elkaar allemaal goed aanvullen helpen met elkaars kwaliteiten. Zo heb ik geleerd dat ik wat verder moet kijken dan mijn neus lang is. Het was dus niet alleen goed voor een cijfer maar ook voor de verdere ontwikkeling van onze kwaliteiten."


What Willy’s students say about eduScrum

In general

eduScrum has influenced my way of working in chemistry lessons in a positive way.  Work is more effective and efficient, and cooperation plays a major role.

This way of working is very pleasant. First of all, the composition of the teams on the basis of talents and skills is a strong point of eduScrum. It is motivating because you can learn from one another. There is appreciation between team members. If a team member does not understand anything, then there is the team that can help. We work independently, self- studying, and with a lot of responsibility.

With eduScrum we learn a lot from each other. You get to know other people, you value their talents, and you develop new qualities or develop qualities you already have.

I usually don’t like collaborating, I like to rely on my own ability. But eduScrum has changed my viewpoint. eduScrum lets you learn and contribute a lot, so you learn about yourself and get to know others well. Through team accountability, everyone works better. eduScrum teaches you to take more account of others. Because you are actively engaged in each lesson, you manage the job faster and better.

You get to know your own qualities better, and you develop them a lot over a period of time. Because you work in a team, you can help explain difficult topics. And you get higher grades!

eduScrum was of enormous help for my personal development. It gave me a lot of insight into myself, into what I already can do and what there is to learn. It showed me that I can do much more than I thought, which gives me confidence.

With eduScrum you learn a lot about yourself. Knowing yourself now, you can change a lot, by focusing on personal improvement. It’s not only a method to deliver a better result. It creates a development that can offer you a good future!

About the Run Up chart

“I don’t like it when people tell you what you should do. Here you are self-responsible, you can plan, you can make decisions to do more in one lesson and take it easier in another. That is great! You can always see by yourself where you are and how much work is left.“

 “With one look at the Run Up Chart I know where I stand. It helps me and it is very easy to understand. If you are below the line, you are working faster than needed. If you are above the line, you need to speed up. You can see at one glance how much work you have to do.”

 “The Run Up helps you in a different way than the Flap (the board on which the students plan their items of work). On the Flap you see the items or tasks, but they don’t have the same effort points. If you put a sticker with a big item plus a sticker with a small item to done, well, that first looks like it was the same effort. On the Run-Up I can see how much work really is done.“

About teamwork

We like the teamwork; “Teamwork creates team feeling. If everybody in the team has already finished something and you don’t, that doesn’t feel nice.“

“By working in a team, I have learned to work together better, my trust in other students has increased as they contribute the right way. eduScrum rewards you for your work and I like that. It gives you the kick to work even harder to achieve the optimal result.”

“You feel responsible. That is because teams are built on different qualities. Everybody has a purpose.“

“If you don’t do anything, you let your team down.“

“At first I thought I could do everything at the last minute, but now I prefer to work with the team.“

“I will also want to work more with eduScrum in the future, in a team that works fine for me. I know that I can rely to my team mates and they to me. Everyone makes their own contribution and I can trust everyone. It is a well-structured way of working and I like it very much, so I know exactly what I need to do to deliver a good result. I am very result oriented and want to get the best out of myself and my team. eduScrum fully subscribes to this.”